2026年度前期入学料・授業料免除の申請について
入学料・授業料免除の申請について
本学の授業料免除は,原則,学部生については「高等教育の修学支援新制度」で,大学院生については「従来からの免除制度」で行います。申請を希望する方は,下記の手順に従い申請を行ってください。
Tuition waivers at this university are generally administered under the "New System for Supporting Higher Education" for undergraduate students and the "Previous Waiver System" for graduate students. Applicants should follow the procedures below to apply.
学部生
申請のながれ
1.下記の申請のしおりを読み,申請の流れや申請書類,期限,注意事項を確認してください。
学部学生(高等教育の修学支援新制度)入学料・授業料免除のしおり
2.以下の表を確認し,期限内に専用の登録フォームからエントリーしてください。
【新入生:入学料および授業料免除】エントリーフォーム
【在学生(新規):授業料免除】エントリーフォーム
※入学料免除について※
入学前1年以内において,学資負担者が死亡又は入学する者若しくは学資負担者が風水害等の災害の被害を受けた場合,「大学独自制度」で適応出来る可能性があります。事前に学生課生活支援係までご連絡ください。
※授業料免除の継続を希望される方※
本学在籍時に日本学生支援機構給付奨学生採用された方で,授業料免除の継続を希望される方については,授業料免除継続の申請を廃止しました。授業料免除の申請をしなくても,適格認定の結果をもって授業料減免の審査を行い,7月頃に結果を通知します。
家庭の事情により,授業料減免を辞退される方のみ,学生課生活支援係までご連絡ください。
3.奨学金の手続きを行う。
申請期限
入試区分や本学在籍状況により,申請の期限が異なりますのでご注意ください。
| 新学年 | 入試区分 | エントリー締切 | |
| 新入生 | 学部1年次 | 学校推薦型選抜 | 1月27日(火) |
| 一般選抜 | 3月20日(金) | ||
| 学部3年次 | 1月27日(火) | ||
| 在学生 | 学部2~4年次 | 3月6日(金) | |
結果通知
入学料・授業料免除の結果は,7月頃に通知予定です。
学内の掲示や教務情報システム,メールで通知予定ですので,見逃さないようご注意ください。
審査の結果,支払が必要になった場合は,通知書に記載の期日までにお支払いください。
※入学料については,通知日から2週間以内に納入が確認できない場合,除籍になります。
大学院生 Graduate students
申請の流れ Application Process
1.下記の申請のしおりを読み,申請の流れや申請書類,期限,注意事項を確認してください。
Please read the application guidelines below to confirm the application process, required documents,deadlines, and important notes.
大学院生(大学独自新制度・日本語)入学料・授業料免除のしおり
大学院生(大学独自新制度・英語) 入学料・授業料免除のしおり Guide to Tuition and Admission Fee Waivers
2.対象者であることを確認し,期限内に専用の登録フォームから申請してください。
Confirm your eligibility and apply via the dedicated registration form within the deadline.
【大学院生:入学料および授業料免除】エントリーフォーム
After registering via the form, you will receive an automated reply containing a URL to download the necessary forms. Please download the required forms and prepare your submission documents. Please note that if you intentionally submit information with obvious deficiencies in the form, your entry will be invalidated.
4.受付期限までに指定された方法で学生課生活支援係へ書類を提出してください。期間外の提出は無効となります。
Please submit the documents to the Student Affairs Office, Student Support Section, by the specified method and deadline. Submissions outside this period will be invalid.
申請期限 Application Deadline
エントリー締切:2月27日(金) Entry Deadline: February 27 (Fri)
書類提出締切 :3月6日(金)必着 Document Submission Deadline: March 6 (Fri)
※3月4日(水)~6日(金)にひばりラウンジで申請書類の受付をします。
March 4 to March 6 Application documents accepted at the Hibari Lounge
※学外入学者は,上記期限までに必着で送付してください。
External applicants must submit their materials by the above deadline.
結果通知 Results Notification
おおよそ6月~7月に通知する予定です。結果の通知までは入学料及び授業料の徴収は行われません。
We plan to notify applicants around June to July. No admission fees or tuition will be collected until the results are notified.
選考の結果,納入金額が発生する場合は通知書に記載されます。
免除されるものと思い込み,結果通知後に支払えないと申し出をする方がいますが,通知内容以上の免除や納入期限の猶予が行われることはありません。要求が悪質な場合,以降の受付を拒否することがあります。
不明な点がある場合は,以下に記載している問い合わせ先にご連絡ください。
If a payment amount is determined as a result of the selection process, it will be stated in the notification letter.
Some individuals mistakenly assume they are exempt and later claim they cannot pay after receiving the results notification. However, no exemptions beyond what is stated in the notification or extensions to the payment deadline will be granted. In cases of malicious requests, future applications may be refused.
If you have any questions, please contact the inquiry office listed below.
問合せ先 Inquiry desk
| 担当 Responsible Section |
豊橋技術科学大学学生課生活支援係 Life Support Section, Student Affairs Division |
|---|---|
|
seikatsu (Japanese or English) |
|
| 受付時間 Reception Hours |
(平日8:30~12:00,13:00~17:15) |

